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Stampe

Bartolini Luigi

Ragazza con le mani sui fianchi

1936

1300,00 €

Antiquarius Libreria

(Roma, Italia)

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Dettagli

Anno di pubblicazione
1936
Formato
75 X 195
Incisori
Bartolini Luigi

Descrizione

Acquaforte, 1936, titolata, firmata e numerata in basso a matita. Esemplare 3/3. Brillante e ricca impressione, con gli angoli parzialmente arrotondati nello stato II/II dopo la riduzione della lastra nella parte inferiore (era incisa la firma e la data 1936) e della sua limatura sui due lati (il lato destro ora è più perpendicolare rispetto alla base) firmata a matita con titolo e tiratura (Es. 3/3), su carta avorio applicata a carta bambagina forte, in ottimo stato di conservazione. Il riferimento per la classificazione è stato effettuato sull' esemplare (unico?) della collezione Timpanaro (cfr. n° 68 pag. 158, riprodotto in controparte), dove sono chiaramente visibili le parti sottratte; dal carteggio del collezionista con Bartolini si evince che l'incisione piaceva molto a Montale che l'avrebbe anche scambiata con il "Martino" (probabilmente il Martin Pescatore). Timbro a secco in basso “Luigi Bartolini incisore all’acquaforte”. Luigi Bartolini è considerato uno dei maggiori incisori italiani del Novecento, insieme a Giorgio Morandi e Giuseppe Viviani. Oltre ad essere un prolifico incisore (al suo attivo oltre mille acqueforti), fu anche pittore e scrittore. Partecipò sia come pittore che come incisore a diverse edizioni della Biennale di Venezia dal 1928 al 1962. Presente a varie manifestazioni artistiche, sviluppò diverse maniere definite: ‘maniera bionda’, ‘lineare’ e ‘nera’. Ricordiamo soprattutto le acqueforti della serie Marche e della serie Sicilia. ' ' Iniziò la sua produzione grafica nel 1914 e il suo stile si rifà alla tradizione naturalistica dell’Ottocento. Molte sue incisioni si possono ricollegare ad alcune opere del Goya, di Telemaco Signorini e di Giovanni Fattori. Eccellente nella rappresentazione della natura morta e del paesaggio, spesso il Bartolini rappresentò dolcemente le cose e gli oggetti più umili, i soggetti di natura più dimessi. In essi ritroviamo il sentimento che diviene immagine e la forma che si sviluppa in espressione. Con Bartolini l’incisione torna ad essere un mezzo di espressione poetica libera dal simbolismo e dal vedutismo allora in voga presso le accademie. Nelle sue acqueforti prevale ora un tratteggio leggero (genere biondo), ora una ricerca del chiaroscuro alla Rembrandt (genere nero). Rara acquaforte di Bartolini, in ottimo stato di conservazione. Bibliografia cat. aggiornato G. Barsanti, 1972, n° 750 pag 50, mm 230x96 es. u.; cat. coll. Timpanaro n° 68, es. I° stato mm 220x95. Etching, 1936, titled, signed and numbered at bottom in pencil. Example 3/3. Brilliant and rich impression, with partially rounded corners in state II/II after reduction of the plate in the lower part (the signature and date 1936 was engraved) and its filing on both sides (the right side is now more perpendicular to the base) signed in pencil with title and print issue (Ex. 3/3), on ivory paper applied to strong “bambagina” paper, in very good condition. ' The reference for classification was made on the (unique?) example from the Timpanaro collection (see no. 68 p. 158), where the subtracted parts are clearly visible; it is clear from the collector's correspondence with Bartolini that Montale liked the engraving very much and would even have exchanged it for the "Martino" (probably the Martin Pescatore). Born in Cupramontana near Ancona, Luigi Bartolini was the twentieth century Italian etcher, who came closest to the stature of his great rival, Morandi. As a teenager, he saw the collection of etchings, including work by Callot, owned by the Corradi family in Iesi. From 1907 to 1910 Bartolini ' studied at the Istituto di Belle Arti in Siena, and started to etch c. 1909. He moved to Rome in 1910, where until 1912 he frequented the Accademia di Belle Arti, while also attending lectures on literature and the history of art, and courses on anatomy at the University in Rome. Bartolini studied the etchings of Goya and took lessons on drawing at the Accademia di Spagna. From there, he went to Florence in 1913, where he attended the Scuola del nudo. Bartolini continued his anatomical research, as well as studying architecture, making himself the most assiduous student of all Italian twentieth century printmakers. He also visited the Uffizi and Florentine print dealers to look at the etchings of Rembrandt and Fattori. Bartolini painted his first oils just before the outbreak of the First World War. Although he painted pictures throughout the rest of his career, and was awarded the Premio Marzotto for them in 1956, they have been far eclipsed in fame by his etchings and writings. During the First World War, Bartolini published his first collection of poetry. A very prolific and accomplished writer, in this field he is best known today as the author of the novel, 'Ladri di biciclette' (Bicycle thieves), of 1946, which was quickly turned into a celebrated film by Vittorio de Sica and Cesar Zavattini. After the First World War, Bartolini held a series of minor teaching posts in Macerata, Sassari, Avezzano, Pola, and Caltagirone, while he continued to etch, and started a long career as a polemical journalist and critic of art and architecture. From 1923 to 1929, he wrote for the Naples periodical, 'Cimento', but he also contributed to 'Il Selvaggio', 'Quadrivio', 'Italia letteraria', and 'L'Ambrosiana'. Bartolini's 1924 exhibition of etchings at the Casa d'Arte Bragaglia in Rome was a great success, and later that year he showed 70 etched landscapes of the Marches at the Casa Palazzo di Roma. The following year he visited Paris, where he paid particular attention to the paintings of Van Gogh. Bartolini's political convictions led him to being assaulted by Fascists and hospitalised in 1928. Two years later, he won a prize at the Venice Biennale, where he had exhibited a portfolio of etchings. In 1930, the Turin publisher, Buratti, began to issue a series of portfolios of etchings by contemporary Italian artists under the editorship of Cipriano Oppi, selecting Bartolini for the first album. The following year, Buratti published 'Le carte parlanti', a portfolio of 10 of Bartolini's etchings, which was published in an edition of 20. In 1932, Bartolini shared the first prize at the Prima mostra dell'incisione moderna at the Uffizi with Morandi and Boccioni. His close friend, the leading anti-Fascist art historian, Lionello Venturi, acted as his agent selling his etchings in Paris. Bartolini's correspondence with his compatriots in. Cfr.
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