In alto in uno spazio bianco fuori dalla veduta: Profil de la ville et havre de Genes capitalle de la republique de mesme nom. Magnifica e rarissima veduta panoramica della città dal mare. Acquaforte e bulino, incisa da Hugues Picart per il Theatre des Citez, ou Recueil de plusieurs villes, dont les noms suivent par ordre alphabetique; Selon qu'ils sont contenues en ce present volume. Paris, Jean Boisseau, 1648. Jean Boisseau fu "enlumineur du roi pour les cartes géographoques", e venditore di carte marittime con bottega a Parigi, à l'enseigne du Solleil Levant. Viene menzionato per la prima volta negli archivi parigini nel 1631: viene allora descritto come "maestro miniatore", titolo al quale non rinuncerà mai. Poco dopo, nel 1635, divenne "miniatore di carte nautiche". Infine, nel 1636, pubblicò diverse opere di araldica, genealogia e cronologia. Allo stesso tempo, fece incidere alcune carte geografiche. Nel 1641 riedita il Theatre di Jean Leclerc e pubblica la Topographie françoise de Châtillon. L'anno successivo migliora l'atlante di Leclerc, che diventa il suo Théatre des Gaules. Nel 1643 copia l'Atlas Minor di Mercator-Hondius per il suo piccolo Trésor des cartes géographiques. Molto attivo fino al 1648, data di pubblicazione del Théatre des Citéz e della seconda edizione della Topographie. Oltre a queste opere cartografiche realizzò - dal 1642 al 1648 - una raccolta, dal titolo Théâtre des Citez, contenente vedute di città incise in due lastre, molte delle quali copie di quelle dell'Archontolgia Cosmica del 1638, illustrata da Mattheus Merian. Secondo M. Pastoureau, sono noti due soli esemplari della raccolta topografica: uno, appartenente a una collezione privata, contiene cinquantasei vedute. Un altro esemplare, con solo quarantuno vedute e senza frontespizio si trova a Parigi, Bibliothéque Institut d'art et d'archeologie (Fondation Jacques Doucet). Boisseau scompare poi senza lasciare eredi. Louis Boissevin recupera parte della lastre della sua collezione, stampando una riedizione del Trésor nel 1653 e una della Topographie nel 1655. Esemplare nel secondo stato, con la legenda alfanumerica in basso aggiunta da Boissevin. L’imprint editoriale di Jean Boisseau viene sostituito da quello di Boissevin. Si legge A Paris chez Louis Boissevin Rue S Iacques a l’image S.te Geneviesue. Stampato circa nel 1650/55. Include una legenda a margine sotto l'incisione, che identifica 25 luoghi, non menzionati da Pastoureau nell'edizione di Boisseau. Magnifica prova, impressa su carta vergata coeva, in ottimo stato di conservazione. Opera molto rara. Bibliografia Mireille Pastoureau, LES ATLAS FRANÇAIS XVIe-XVIIe siècles. Répertoire bibliographique et étude. Paris, Bibliothèque Nationale Département des Cartes et Plans, 1984. 1984, pp. 67-73, n. 33. Above in a white space outside the view: Profil de la ville et havre de Genes capitalle de la republique de mesme nom. Magnificent and very rare panoramic view of the city from the sea. Etching and engraving, 1646, engraved by Hugues Picart for the Theatre des Citez, ou Recueil de plusieurs villes, dont les noms suivent par ordre alphabetique; Selon qu'ils sont contenues en ce present volume. Paris, Jean Boisseau, 1648. Jean Boisseau was "enlumineur du roi pour les cartes géographoques," and seller of maritime charts with a store in Paris, à l'enseigne du Solleil Levant. He is first mentioned in Parisian archives in 1631: he is then described as a "master illuminator," a title he would never relinquish. Soon after, in 1635, he became "miniaturist of nautical charts." Finally, in 1636, he published several works on heraldry, genealogy and chronology. At the same time, he had some maps engraved. In 1641 he reissued Jean Leclerc's Theatre and published the Topographie françoise de Châtillon. The following year he improved Leclerc's Atlas, which became his Théatre des Gaules. In 1643 he copies Mercator-Hondius's Atlas Minor for his small Trésor des cartes géographiques. Very active until 1648, when he published the Théatre des Citéz and the second edition of the Topographie. In addition to these cartographic works he produced - from 1642 to 1648 - a collection, entitled Théâtre des Citez, containing views of cities engraved in two plates, many of them copies of those in the 1638 Archontolgia Cosmica, illustrated by Mattheus Merian. According to M. Pastoureau, only two examples of the topographic collection are known: one, belonging to a private collection, contains fifty-six views. Another example, with only forty-one views and no frontispiece is in Paris, Bibliothéque Institut d'art et d'archeologie (Fondation Jacques Doucet). Boisseau then disappears without leaving heirs. Louis Boissevin recovered part of his collection and gave a reissue of the Trésor in 1653 and the Topographie in 1655. Example in second state, with alphanumeric legend at bottom added by Boissevin. Jean Boisseau's editorial imprint is replaced by Boissevin's. It reads A Paris chez Louis Boissevin Rue S Iacques a l'image S.te Geneviesue. Printed about 1650/55. When Boisseau ceased business around 1648, Louis Boissevin recovered part of his collection, which he continued to use. Includes a legend in the margin below the engraving, identifying 25 places, not mentioned by Pastoureau in Boisseau's edition. Magnificent proof, printed on contemporary laid paper, in very good condition. Very rare work. Bibliografia Mireille Pastoureau, LES ATLAS FRANÇAIS XVIe-XVIIe siècles. Répertoire bibliographique et étude. Paris, Bibliothèque Nationale Département des Cartes et Plans, 1984. 1984, pp. 67-73, n. 33. Cfr.